Важливо пам’ятати – багато
дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність мови. Центри мови і
центри когнітивного контролю в цей період лише продовжують дозрівати. А зараз –
реакції дітей можуть взагалі бути зовсім різними. На цей час використайте
скарбничку “тихих ігор”.
Ігри, що допоможуть
вимкнути гучність:
1. Пульт керування. На
подушечках пальців малюємо фломастером «кнопку гучності». Наприклад, на
вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку – голосніше, на
безіменному – синім кольором – тихіше. Тренуємося, пропонуємо сказати слово,
наприклад, «мама», або ім’я дитини, натискаємо кілька разів на пальчик – Дитина
каже слово залежно від «кнопки» та кількості «кліків» голосніше. (Доводимо до
найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній). Коли дитина знову
говоритиме голосніше, посміхаючись, торкаємося його «кнопки», або просимо, щоб
він сам доторкнувся.
2. Граємо в «шпигунів»,
в мишок і кота (мишка повинна тихееенько, беззвучно пробратися і щось
заздалегідь продумане у нас схопити).
3. Диригенти – Змахуємо
рукою вгору – і це сигнал інструментам «грати голосніше», рукою вниз – знижуємо
гучність, збираємо руку в кулак – мовчання. Даємо можливість дитині теж побути
диригентом.
4. Пишемо літери в
рядок. Від маленької до великої. (Лики Р, З, Ж) і навпаки, від величезної, до
маленької. Просимо дитину дивитися на букви, вимовляти звук, підвищуючи або
знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше звук і навпаки).
5. Кожні кілька годин –
2 хвилини тиші. Призначаємо дитину – головною. коли продзвонить будильник, він
подає всім сигнал – Слухаємо тишу.
6. Самі починаємо
говорити пошепки. Дитина дзеркатиме нас. Або граємо в «Шепотуньки» – розмови в
сім’ї лише пошепки.
7. Складаємо всі голосні
голоси у вазу. Вони там не змішуються. Коли хочеться сказати голосно, свій
голос потрібно взяти з вази.
8. Пантоміма – гра «в
крокодила».
9. Спілкуватися мовою
жестів (можна придумати свою сімейну мову, перевірю, чи включили ми його в
онлайн курс на EdEre, не пам’ятаю), ця проста «мова», де кожна літера – окремий
жест – гарний і для дітей 4-5 років (у нашій сім’ї він переходить із покоління
в покоління і він не раз нас рятував).
10. Граємо в оперу – не
говоримо, а співаємо (спів сприймається по-іншому).
11. Перетворення.
Говоримо, як маленькі ліліпутики, мишки або мурашки (а потім, як велетні чи
слони).
12. “Мовчанка” – хто
перший скаже слово, той програв.
13. “Передаємо думку на
відстані” – вгадати про що подумав, і що сказав.
14. Якщо діти у
суперечці діти кричать одночасно – дати всім прапорці, листки паперу з їхніми
іменами, будь-які предмети – щоб їх піднімали, коли хочуть «взяти слово».
15. Робимо плювалки
(трансформація вербальної агресії) – плюємо паперовими катишами, дуємо – в
ціль.
Світлана Ройз, дитячий психолог
Як зберегти свій мозок під час війни?
У стресовій ситуації психіка захищається від шоку і просто починає стирати спогади.
Тому дуже важливо кожен вечір переказувати один одному: що ви їли, готували, коли чистили зуби. Послідовність дій. Згадувати, змушувати мозок логічно мислити.
Якщо ви помічаєте, що почали забувати слова та іноді нібито зависаєте в просторі, це означає, що почала збоїти взаємодія між півкулями мозку.
Треба собі допомогти. Дуже гарно допомогають прості вправи на розвиток міжкульної взаємодії.
Вправи дуже прості і підходять навіть для маленьких дітей. Якщо будете робити разом, отримаєте масу задоволення, бо це буває дуже смішно.
Ось посилання на такі вправи:
І пам'ятайте: попереду нас чекає щасливе життя!!
Все буде Україна!
Немає коментарів:
Дописати коментар